Suikerfeest: een viering tegen commercie.

Het Suikerfeest, of Eid al-Fitr, is een van de meest betekenisvolle momenten in de islamitische kalender. Het markeert het einde van de ramadan, een maand van vasten, reflectie en spirituele toewijding. Net als bij Kerstfeest, waar de nadruk oorspronkelijk lag op de geboorte van Christus, dreigt het Suikerfeest steeds meer een prooi te worden van commerciële belangen. Moslims zouden dit met klem moeten afwijzen om de essentie van deze heilige dag te beschermen.

Kerstfeest is in veel westerse landen veranderd in een consumptiefestival, gedreven door cadeaus, winkelaanbiedingen en marketingstrategieën. De kerken blijven leeg, terwijl winkelcentra uitpuilen. Het gevaar bestaat dat het Suikerfeest een vergelijkbaar lot tegemoet gaat. De toenemende nadruk op luxe cadeaus, uitgebreide banketten en commerciële evenementen rondom deze feestdag dreigt de spirituele waarde te verdringen. De dag die bedoeld is voor gebed, familie, liefdadigheid en dankbaarheid wordt een dag van overdaad en materialisme.

Het is essentieel dat moslims zich hiertegen verzetten. De kern van het Suikerfeest ligt in solidariteit met de minderbedeelden, het versterken van familiebanden en het uiten van dankbaarheid jegens Allah. Het belang van sadaqah (liefdadigheid) en het delen met de armen moet centraal blijven staan. Overgave aan commerciële verleidingen ondermijnt deze waarden en vervormt het Suikerfeest tot een oppervlakkig spektakel.

Gemeenschappen kunnen dit voorkomen door bewust terug te keren naar de basis. Organiseer collectieve samenzijn, focus op gezamenlijke maaltijden zonder overdaad en benadruk educatie over de spirituele betekenis van de dag. Laat het Suikerfeest een moment blijven van authenticiteit en saamhorigheid, en geen uithangbord voor winkeliers en marketeers. Alleen zo kan deze bijzondere dag gevrijwaard blijven van de commercie, en kan zijn waarde behouden voor komende generaties. Ook Kerstfeest moet terug naar de basis. Gaat helaas niet meer lukken. Paasfeest is ook al weggegeven aan de commercie.

Zeg jij: ''vals mannetje'': “waar bemoei je mee, woke… rot op!''

 

John E Tabé

 

Een feest van commerciële uitbuiting >