John Tabé hakt door: 17-8-25

Abortus is voor Jack van Gelder een verdienmodel.

Thuis zet ik SBS aan. Daar is hij weer: Jack van Gelder. Ogen groter dan het scherm. Tanden bloot. Hij brult alsof hij zo mijn woonkamer binnenstormt. Eén vraag: abortus, vóór of tegen? Voor of tegen! Punt! Alsof een mensenleven in één secondelang headline past.

Jack poseert als morele autoriteit. Maar eerlijk... Het draait om één ding: spektakel. Sensatie verkoopt beter dan nuance. Abortus, een persoonlijk en pijnlijk dilemma, wordt bij hem een primetime stunt: close-ups, dramatische gebaren, eindeloze herhalingen van “Voor of tegen!” Geen debat. Een liveshow. Emoties geperst tot een goedkope climax.

Het echte gesprek over ethiek, verantwoordelijkheid, menselijk leed? Onzichtbaar. Weggevaagd tussen reclames voor auto’s en snacks. Emoties worden hapklare brokken consumptiegoed. Nuance... Een hinderlijke stopknop.

Jack van Gelder: sensatie-industrieel, morele showrunner, levende kassa. Persoonlijk leed begrijpen... Niet nodig. Je hoeft alleen maar harder te gillen dan de rest. Prime time is zijn arena. Drama is zijn product. Wij, wij slikken het. Hapklare brokken verdriet, zonder te proeven.

En ik, ik zit daar, verlamd van ergernis. Achter elke kreet van “Voor of tegen!” schuilt een menselijk verhaal dat niet past in Jacks wereldbeeld. In een show waarin echte levens er niet toe doen.

Het verdienmodel van de haatzaaiers bij SBS >